Zoeken
 Zoeken
Praktijk adres:
Biezen 39
2771 CR Boskoop

De Jagerweg 260
3328 AA Dordrecht

Tel: 06-28826165
gerry@driesen-dietiste.nl



Over- of ondergewicht


Je favoriete broek zit ineens te strak. Te heet gewassen? Helaas, de weegschaal vertelt je dat je bent aangekomen. Je bent echt niet de enige. Het aantal mensen met overgewicht neemt steeds meer toe. 

Ruim de helft van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht. Daarvan heeft 10% zelfs ernstig overgewicht, obesitas. 
De Nederlandse kinderen worden ook steeds zwaarder. 1 op de 8 kinderen op de basisschool heeft overgewicht. Een van de oorzaken is het feit dat kinderen minder buiten spelen en meer voor de computer zitten. Daarnaast is er fastfood op elke hoek van de straat te vinden. Dit brengt risico's voor de gezondheid met zich mee. Daarbij geeft het ook allerlei beperkingen in je dagelijkse leven. 

Een te laag gewicht kan ook een risico voor je gezondheid zijn. Je kunt een tekort hebben aan voedingsstoffen en je conditie gaat vaak achteruit waardoor je je lusteloos en moe voelt. Ook kun je verminderde weerstand hebben tegen allerlei infectie's.


Wanneer heb je over- of ondergewicht?


Je kunt op 2 manieren testen of je een gezond gewicht hebt; het berekenen van je BMI (Body Mass Index) en het meten van je taille omtrek.


De BMI


Met het berekenen van de BMI controleer je of je gewicht bij je lengte past.

Klik hier voor het berekenen van je BMI.

 

appel en peer

De middelomtrek


De plaats waar het overgewicht zich bevind kan per persoon verschillen. Het vet rond de heupen is minder gevaarlijk dan een "zwembandje" . Dit kun je meten door het bepalen van je buikomtrek.  Leg een meetlint om je middel tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken. Adem uit en meet je omtrek.

Buikomtrek Mannen Buikomtrek Vrouwen Advies 
79 - 94 cm 68 - 80 cm Prima! 
94 -102 cm 80 - 88 cm Nog geen risico, let op je gewicht
> 102 cm > 88 cm Verhoogd gezondheidsrisico, probeer af te vallen
 







Ontwerp en realisatie: Interforce