Praktijk adres:

3328 AA Dordrecht

gerry@driesen-dietiste.nl

Wat is diabetes?

Diabetes (ook wel suikerziekte genoemd) is een van de grootste volksziekten in Nederland.
Ruim 800.000 mensen hebben diabetes en ongeveer 200.000 mensen weten nog niet van zichzelf dat
ze diabetes hebben.
Het aantal mensen wat diabetes heeft is tussen 2000 en 2011 met ruim de helft gestegen!

Diabetes is een chronische ziekte waarbij het suikergehalte in bloed is ontregeld.
Het hormoon insuline, wat de bloedsuiker in het lichaam regelt, wordt niet meer aangemaakt (type 1) of het lichaam reageert niet meer zo goed op insuline (type 2) waardoor het suikergehalte in het bloed te hoog blijft.
Dit zorgt voor veel gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten, slechtziendheid en uitval van de nieren.

Hoe weet ik of ik diabetes heb?

Het lastige van diabetes is dat men zich niet altijd ziek voelt.
Hierdoor wordt het vaak niet meteen ontdekt.
Ook de klachten zijn niet altijd duidelijk;

- Veel dorst en vaak plassen
- Erg moe zonder duidelijke reden
- Last van de ogen zoals dubbelzien of wazig
- Wondjes die niet zo snel genezen dan eerst
- Vaker last van infecties

zwarte bes

Hoe voorkom je diabetes?

Wanneer je te zwaar bent heb je meer risico op diabetes. Vooral als je ook te weinig beweegt.
Met het toenemen van de leeftijd neemt ook de kans op diabetes toe.
Vandaar dat men het ook wel heeft over ouderdomsdiabetes hoewel diabetes type 2 steeds vaker op jongere leeftijd voorkomt.

Is diabetes te genezen?

Helaas is diabetes nog steeds niet te genezen. Wanneer men een voorstadium van diabetes heeft (licht verhoogde suiker) is het moment waarop men echt diabetes krijgt wel uit te stellen door voldoende bewegen en gezond te eten.

Ontwerp en realisatie: Interforce